Monday, June 6, 2011

End of Degree Sem 1, Tabligh & Holiday.

Assalamualaikum. it has been a while since the last post (shutdown notification). lame gaklah aku tak post anything baek dari information, interests sampailah ke about myself or what did happen to me recently. so now, alhamdulillah, i'm glad to be back on course again to bit by bit put some effort to write again about something on this unfamous but cunning blog of mine. h a h a h a. hmm, actually takde ape yang menarek sangat untuk ditulis dan di share dengan readers semua, just several events yang aku lalui jek. so, post ni will gonna be a simple and short one.


25th may:
well, alhamdulillah, first event yang aku lalui is the end of degree 1st semester. semua berjalan agak lancar dan baek time habes exam on 25th may. malam tu kami satu batch (hampir satu batch lah kut) gi maen futsal untuk let out all our emotions. h a h a h a. kami maen dengan niat untuk eratkan ukhwah dan persahabatan antara bachelors. game start pukul 12 and ended pukul 2 pagi.


27th may - 31st may:

lepas solat jumaat, bermula pula perjuangan aku di Jalan Allah swt untuk menyampaikan perkare2 tentang agama dan mengajak saudara2 se-Islam aku kearah amal ma'ruf nahi mungkar (dakwah-tabligh). aku dengan sebilangan sahabat2 qarkun aku telah dipilih oleh Allah untuk berdakwah bersama-sama  di sekitar Kajang, Selangor selama 3 hari. cuti 3 minggu, ape salahnye kan kalau aku keluar di Jalan Allah hanya sebentar jek, 3 hari jek. tak ganggu dan tak membazer cuti pun sebenarnya (aku buat semua ni kerana Allah, kerana aku sayangkan IMAN aku dan aku nak sentiasa fikir dan usaha atas iman dan amal aku. aku nak tingkatkan iman aku pada Allah swt). kalau kite tolong dan usaha atas agama Allah, Allah akan tolong kite dalam urusan dunia. ade hadith mengatakan (mafhumnya) "sepagi sepetang di Jalan Allah lebih baek dari dunia dan seisinya". 'dunia dan seisinya' tu bukan kesenangan atau kebahagiaan tapi amal ibadat orang2 soleh. usaha dakwah ni berakhir pada malam 30th may.


31st may:
closing event that happened where finally aku sampai jugak ke rumah setelah sebulan lebih tak balek rumah dan tak jejak kaki ke Batu Pahat. syukur alhamdulillah untuk segalanya. Allah swt jualah yang berkuasa atas tiap2 sesuatu dan segalanya. Allah swt Maha Kuasa, makhlukNya takde kuasa. apa yang ada di dunie dan yang terjadi di dunie ni hanyalah asbab semata-mata, Allah sajalah yang menentukannya bermanfaat atau tidak. so sekarang ni it is and was a holiday for me, for 3 weeks. insyaAllah aku berazam untuk terus beribadat, mengamalkan apa yang aku dengar dan timba dan berdakwah semampu yang boleh menyampaikan apa yang aku dengar dan timba sepanjang aku berdakwah dan mendalami hadith semasa di IPG dan semasa keluar kepada ahli keluarga dan orang di sekeliling insyaAllah. insyaAllah cuti semester ni akan end on 20th june.


tu jelah~ update dari aku buat sementara ni. akan menyusul lagi updates yang lain on information, interests, or about me insyaAllah. update ni pun sebab taknak blog ni 'berhabuk' and full of spider webs. h a h a h a. moge ketemu lagi dengan post2 yang lain yang insyaAllah menarek. akhir kalam, Lailaha Illallah, Muhammad Rasulullah; Allah Maha Kuasa, makhlukNya takde kuasa.
wasalam...





Lailaha Illallah Muhammad Rasulullah!
AAMA

No comments:

Post a Comment